Les mer
- Artikkel
- Intervju
- Artikkel
Musikerne; Andreas Røysum, Sofie Tollefsbøl, Paal Nilssen-Love, Henriette Eilertsen og Øyvind Brække, beskriver Kristensen som folk med «motorer» som er «kraftsentrum i sine konstellasjoner.
Kraftsentre i jazzen samles for en kveld
− Paal er en urkraft som reiser verden rundt og tar det med til Norge og er en ekte kosmopolitt! Sofie har en kraftfull energi på scenen og gjør introverte om til ekstroverte – for en kveld. Hovedpersonen selv, Andreas Røysum, står i sentrum av dette kollektivet og utøver en magisk tiltrekningskraft på både musikerne og publikum!
Kristensen sier at det fantastiske med slike jazzkonserter er at man blir utfordret og får en ny opplevelse:
− Å dra et sted, oppleve noe helt nytt og dra hjem med bakoversveis! Det er selve meningen med livet!
Som samarbeidspartnere mener Kristensen det er opplagt at Cosmopolite og Mandaljazz har noe til felles. Nemlig at:
− Cosmopolite bringer en del av verden til Oslo, imens Mandaljazz prøver å bringe Oslo (og verden) til Mandal. At det kule skjer i de store byene som nye sjangre og spennende artister er trist. Jeg synes ikke man burde måtte dra til storbyen for å få sett et stort jazzensemble.
Mellom 27. og 29. juni kan publikum få oppleve jazz i mange ulike former i den lille og sjarmerende sørlandsbyen Mandal, og Mandals befolkning får oppleve Oslos og verdens jazzmusikere.
Mange spennende og unge jazztalenter
− Dere satser på unge på Mandaljazz?
− Mye av det vi synes er mest spennende de siste årene, har kommet fra nyutdannede folk fra jazzlinjene. Der utdannes det 20-30 musikere hvert år som alle sammen har flere jern i ilden. Derfor blir det mye ungt på mandaljazz.
Festivalsjefen er tydelig på at han har blitt sterkt inspirert av prosjektet Cosmopolite og konsertene han har opplevd på scenen. Bandet som trombonespiller Øyvind Brække er en del av ga Kristensen en oppvåkning:
− Jeg leter etter ord for å beskrive «The Source: of Christmas»! Det er selve definisjonen for hva en konsert burde være! En ting jeg er veldig opptatt av med musikk er det kunstige skillet mellom scene og sal, det er en vestlig måte å se en konsert på. På The Source er disse grensene opphevet, og musikerne går blant publikum og fra ulike kanter, involverer publikum og man tar del i det som skjer. Det ikke som å gå på museum, men å være inkludert i musikken.
I jazz er ikke skillet scenekanten skaper hensiktsmessig
Kristensen utdyper sitt syn på bruk av salen:
− Det tradisjonelle oppsettet mellom artister og publikum er vel underbygget av det fysiske, nemlig scenekanten. I jazz er dette ikke hensiktsmessig. Derfor liker vi å leke med disse rammene, og utfordre dem.
En annen fantastisk konsertopplevelse Kristensen vil trekke frem er med Paal Nilssen-Love, som skal spille gong for publikum den 12. april på Cosmopolite:
− Paal Nilssen-Love på Victoria Jazzscene skapte sammen med et etiopisk band et solid innslag med mye spontant, hvor første rad ble med på forestillingen – selv blyge nordmenn ble med, og det skapte et fellesskap – det er det som er musikk!
Artistene som spiller på «Mandaljazz 10 år: Andreas Røysum Takeover» 12. april:
20.00 Paal Nilssen-Love
20.30 Henriette Eilertsen
21.00 Andreas Røysum ensemble
22.30 Øyvind Brækkes poesioase
23.00 Andreas Røysum PARTY Ensemble med Sofie Tollefsbøl, gjester og overraskelser